Lexanová karosérie

 

Jak na novou karosérii z lexanu

Je mnoho způsobů jak zhotovit kopyto pro lisování karosérií z lexanu.Nejjednodušší je zadat výrobu firmě která na 3D fréze zhotoví přesný model kopyta budoucí karosérie. Je to sice dost nákladné, ale odpadne nám spousta práce a starostí. Další cesta je okopírovat puvodní karosérii a tu potom předělat do podoby kterou potřebujeme, nebo jít svojí cestou a udělat něco originálního. Co se týče materiálu na výrobu tak tady je taky spousta možností-od papírového základu, vyřezání ze dřeva nebo podobných materiálu až po sádru. Já jsem se rozhodl pro okopírování puvodní karosérie ANSMANN X4 pro a následného předělání. Zakoupením LiPo baterie ZIPPY 5700 nastal problém s originální karosérií. Baterie jsou dost vysoké a nevejdou se pod karosérii, ta je zrovna v tomto místě nízká. Druhým důvodem předělání je to, že karosérie nekopíruje spodní plastové plato a tím bude celý podvozek náchylný na vnikání nečistot. Bylo rozhodnuto, udělá se nová karosérie. Naštěstí originální lexanová karosérie nebyla vystřižená, tím se práce velice usnadnila. Celou jsem ji přišrouboval na dřevěný rámeček, aby se nekroutila a tím pádem nezměnila původní tvar. Než začneme odlévat je dobré odměřit si množství spotřebované sádry a to nalitím vody do karosérie. Pokud to neuděláme, budeme odlévat na dvakrát a vymstí se nám to. Přechod mezi litím bude vidět a budeme to muset dále upravovat. Sádry rozděláme o trochu více  než jsme naměřili. Pracujeme podle návodu na obalu a to dost rychle. Osvědčilo se mi nasypat sádru do vody a pro rychlé rozmíchání použít ruční mixer. Karosérii jsem z odlitku sundal asi po půl hodině a následně jsem ho nechal na radiátoru několik dní vyschnout. Opracování nečinilo žádné potíže, stačí k tomu nůž nebo dláto a brusné papíry. Místa kde sádry chybělo jsem vyplnil polyesterovou pryskyřici nebo se dá použít dvousložkový tmel na opravu karosérií. Po vytmelení a přebroušení nasledoval nástřik dvosložkovým sříkacím tmelem – já jsem použil poliestérový protože jsem chtěl použít kopyto i pro laminátovou formu. Tím se zacelily drobné nepřesnosti rýhy a škrábance. Poté už muže následovat finální nastřik barvou. Pokud je to nutné tak ještě přebroušení a vyleštění. Tím je kopyto připraveno k lisování karosérií. Je jasné, že na takovém kopytě nevylisujete tisíce karosérií  ale pro udělání několika kusů to vyhovuje. Já jsem ještě zhotovil formu pro laminátové karosérie a jedno laminátové kopyto.

Původní lexanová karosérie

 

 

Sádrový odlitek

 

 

Sádrový odlitek po úpravě

 

 

 

Rozdíly v úpravě

 

 

 

 Rozdíly v úpravě

 

 

Po vykytování

 

 

Po vykytování

 

 

 

Forma

 

 

 

Skušební laminátová karosérie

 

 

 

Na podvozek padne velice dobře

 

 

Konečná verze laminátového kopyta pro lisování lexanovích karosérií