Crawrel AXIAL AX 10

14. prosince 2013

Již delší dobu pokukuji po nějakém modelu crawlera.Od kolegy z práce jsem si ho několikrát půjčil.Na modelářské výstavě v Trutnově jsme se s mím synem docela vyblbli a tak jsem se rozhodl že nějakého pořídím. Volba padla na Axial AX 10. Na bazaru jsem ho našel za slušnou cenu. Majitel se dušoval že je v perfektním stavu - no ale znáte to,už několikrát jsem se takhle oklamal. Do týdne byl model doma.Po letmé prohlídce  nevykazoval axík žádné výrazné poškození a opotřebení. Horší to už bylo po namontování přijímače a první jízdě. Takový neskutečný rachot v převodovce jsem ještě nezažil. Nastala rozborka. Stržené šrouby na krytu převodovky mi daly docela zabrat,navíc když je k nim špatný přístup. Po otevření krytu jsem zjistil příčinu rachotu. Pastorek zdemolovaný a navíc motor s pastorkem naražen na převodovým kole bez žádné vůle. Po výměně pastorku a rozjetí opět nečekané zvuky, ale od převodů to již nebylo. Po demontáži motoru jsem zjistil že je přišroubovaný příliš dlouhými šrouby a ty dřely o kotvu motoru.To mě utvrdilo v to že majitel nevlastnil tento model dlouho,koupil ho zřejmě taky z druhé ruky a jelikož tomu nerozuměl tak se ho chtěl co nejdříve zbavit.Takové hle školácké chyby při výměně motoru neudělá zkušený modelář. Jinak se auto chová v celku dobře, jediné co vyměním pružiny na tlumičích, jsou dost tuhé. Na jaře snad vybudujeme plácek s nějakými překážkami a doufám že se naše řady rozšíří a bude nás víc.

 

 

V Semilech jde do tuhého

31. března 2013

Po odjetí osmi závodů na parketách to vypadalo slibně a brousili jsme si na první celkové místo. Střídavě třetí,druhé a první místo v jednotlivých závodech to nevypadalo zase tak špatně. Občas jsme měli výpadek ale i ostatní na tom byli podobně. Jelikož se zúčastňujeme pravidelně není problém postupně nasbírat potřebné body. Na minulý závod jsme se těšili obzvlášť. Všechny plány nám ale zhatila elektronika. Doposud fungovala bez problému tak nebyl důvod před odjezdem něco kontrolovat. No a jako správný mechanik na vše kašlu a honím to den před závodem třeba až do půlnoci. Překvapení přišlo když jsem zapnul poprvé auto nachystané na trénink-ejhle ono nic,nereagovalo.Takže závody jsme nejeli-příčinu jsme neodstranili. Doma jsem zjistil že odešel přijímač - což byla ta lepší varianta,původní domněnka byla regulátor.Kdybych si sebou vzal druhé auto bylo by po problému - no kdyby. Takže bilance,stráta devíti bodů bude docela nápor dohnat.To by jsme museli v posledních třech závodech dojet vždy dvě místa před jedním ze soupeřů který se s námi pere o první místo.Takže na příští závod beru radši dvě auta,ještě k tomu jeden přijímač a další kompletní RC soupravu. Doufám že neodejde něco jiného co nedokážeme opravit.

 

 

Pohodové závody v Semilech

19. listopadu 2012

V neděli se konaly letošní první závody na parketách v Semilech. Ráno si nemusíte ani přivstat, konají se totiž až po obědě. Přijeli jsme kolem dvanácté a hned jsme se pustili do stavby tratě. Jednoduché vytyčeni dráhy pomocí hliníkových profilů a kuželů nečinilo žádné potíže a za pár minut se mohlo závodit.Měření infra je plně dostačující a nejen pro halové závody,v pohodě se jezdí i venku s offroady. Nutno dodat že tyto závody nejsou vůbec o drahé technice. Ve startovním poli nebyl z žádných drahých podvozků ani jeden. Nás to vyšlo taky na pár korun-podvozek LRP S10 TC asi 1700,- combo HobbyKing 1400,- baterie HobbyKing po 700,- nabíječka HobbyKing 700,- čip 500,- karosérie vlastní výroby-no taky tak dopadla,gumy taky vlastní výroba jinak 300,- RC souprava co jsme doma měli,takže nic převratně drahého.Startovné je taky lidové a to jen 150,-. Zatím bezkonkurenčně nejlacinější závody co jsme kdy jeli.Takže kdo se chce vyblbnout není nic jednoduššího než se zúčastnit. A jak jsme dojeli - no celý závod jsme se nějak trápili,v jedné rozjížďce nám trochu zlobil přijímač,po druhé jsme půl rozjížďky jeli se svlíklou gumou,potřetí jsme neprojeli branou jedno kolo nám nebylo započítáno a nakonec jsme rozpůlili karoserii ale dojeli jsme.Mysleli jsme že skončíme na posledním místě ale nakonec jsme skončili třetí.Pár fotek si můžete prohlédnout zde http://loupak83.rajce.idnes.cz/Parkety_Semily_18.11.2012#

 

 

 

 

Střídavé combo - Hobbyking X-Car Brushless Power System 3000KV/45A

1.Listopadu 2012

Pro závody na parketách jsme se rozhodli osadit podvozek combem z Číny. Důvodem byla především příznivá cena. Celý set je v uložen v úhledné krabičce. Jednotlivé komponenty jsou naskládány ve výlisku z folie. Regulátor je docela malé velikosti,což ocení Ti co bojují s místem v podvozku.Motor má hladký chod bez vůlý.

Montáž do modelu nečiní žádné potíže, kabely jsou dostatečně dlouhé, podle potřeby se dají zkrátit na potřebnou délku. Regulátor jsem usadil na suchý zip který se mi osvědčil z důvodu jednoduché demontáže z modelu.

Testy proběhly přímo na závodní dráze při závodech. Od výrobce byl regulátor nastaven se zpátečkou a nízkou účinností brzdy.Přeprogramování pomocí karty nečiní žádné potíže,jen musíte umět anglicky.Motor se nijak extrémně nezahřívá,chod je plynulý,bez známek jakéhokoliv škubání v nízkých otáčkách.

Kdo netouží po drahé špičkové výbavě,je to dobrá volba nejen pro začínající modeláře.

 

LRP S10 Blast TC

18.září 2012

Tak podvozek dorazil. Zásilka přišla velice rychle-v úterý zaplaceno ve čtvrtek balík doma.Po otevření krabice docela milé překvapení,model vypadá na první pohled vcelku dobře.Po pečlivém prostudování jsem názor docela změníl.Podvozek je kompletně smontován až na několik drobností jako držáky karoserie a serva a přední nárazník. Vše je ve dvou pytlíkách.I když je v krabici dost obsáhlý sešit jeden v cizém jazice a jeden v češtině,moc se z toho nedozvíme.Jeden obrázek podvozku v rozsypu nám toho moc neřekne.Nikde nelze zjistit jak dlouhé šroubky použít k přišroubování jednotlivých dílů.Celý podvozek je smontován a na můj vkus šroubky dotažené jen tak ledabile.Při dotahování je dost obtížné vystihnout jak silně utáhnout aby se v plastu neprotočily.Montáž motoru je dost obtížná. Je potřeba denontovat spodní rameno a vše ostatní vyvěsit nahoru,jinak se nedostanete ke šroubům motoru. Při opětovné montáži ramene jsem na dlouhé osičce strhnul šesrihran - i když jsem měl kvalitní imbus,to svědčí o dost nekvalitním materiálu.Dalším problémem jsou tlumiče. Pružiny jsou dost krátké a když dotáhneme štelovací matice tak aby dosedly na pružiny jsou tak volné že se sesmeknou ze závitu na tlumiči.Převody taky nic moc,při protočení v jednom míste oba diferenciály dost zadrhávají,ale doufám že se to časem usadí a bude to ok.

První testy na dráze nedopadly zrovna moc dobře,podvozek jsem osadil stejnosměrným motorem 13 závitů,pastorek 23 zubů a obul mikropiny na parkety - tudiž žádná velká zátěž.Model se chová docela klidně,trochu hlučnější převody se snad zajedou a sklidní se.Co mě překvapilo že asi po deseti minutách se protočilo velké převodové kolo na pastorku,Zubová vůle byla v pořádku ale přesto se asi 1,5 centimetrů zubů ohoblovalo.Zřejmě šíšaté kolo zapříčimilo tento stav.Pokud se to bude opakovat i po výměně za nové,budu přemýšlet o zadání výroby jiného a z kvalitnějšího materiálu.Další testy už proběhnou s novým střídavým combem přímo na závodech.

Další nemilé překvapení.Dříve jsem používal lipo baterky z buggy a to dělené,tudiž konektory byly na vnějším kraji a to uprostřed.Po osazení baterie v celku jsou konektory na konci a to po kraji.Z jedné strany těmto konektorům vadí držák baterek,jde to nasadit obtížně ale jde to,z druhé strany vadí vrchní výztuha podvozku.Ta se musí dost propilovat a hrozí že to bude dost oslabené místo.Doufám že už nenarazím na žádné jiné záludnosti.

 

 

 

 

        ANSMANN X4 pro po sezoně

23.6. 2012

 

Po ročním ježdění jak v hale tak i na venkovní drahách přežil podvozek bez větších problému. Plastové díly drží výborně i přesto že jsme model vůbec nešetřili. Po celou dobu nebylo potřeba nic nijak zvlášť ladit.Převody jsou ok i když je fakt že jsme nepoužívali silné motory. Kardany nejeví známku většího opotřebení.Jedinou slabinou jsou tlumiče,sice netečou, ale pístnice jsou s dost křehkého materiálu. Již se nám podařilo oba přední urazit v závitu těsně u kloubků a to nebyl náraz nijak velký.Je potřeba vyměnit jak pístnice tak i kloubky, závit z kloubku se nedá vyšroubovat. Doporučuji nepoužít pístnice od výrobce, ale poohlédnout se po jiných a pokud nebudou délkově pasovat trochu zaimprovizovat a upravit je.Další menší slabinou je přední držák parohů tlumičů. Po několika karambolech se přední šroub vytrhl ze závitu a už nešel dotáhnout. Oprava je docela jednoduchá. Vrchní část domečku diferenciálu provrtáme a nasadíme šroub M 3 odspodu tak aby koukal ven vzhůru.Je dobré ho zalepit aby se neprotáčel pří následném dotahování držáku.Jízdní vlastnosti jsou uspokojivé,model drží stopu a i na skocích je stabilní. Model vyhovuje jak pro rekreační ježdění tak může konkurovat i podvozkům vyšší třídy.

 

 

 

 

 

      První brigáda na Trutnovské dráze

21.srpna 2011

Trutnovská trať funguje již přes tři roky,mají vybudovanou trybunu,dráhu lemují plastové drenážní trubky,dvě stavební buňky a spoustu prostoru pro depo a parkoviště. V půli týdne jsem se tam byl podívat a ještě ten den večer jsem se dohodl s jedním členem klubu o možném přestupu a následných brigádách.Dráha je dost zanedbaná,trať porostlá velkými drny a mechem.Povrch je dost nerovný - pro desetiny nevhodný.V sobotu odpoledne jsem se vypravil na první akci.Jelikož jsou drenážní trubky jen tak ledabile položeny na hlíně,nebudí to dobrý dojem.Prvním úkolem tedy bylo srovnat tyto trubky a začít s vyrovnáváním povrchu dráhy.Část rovinky jsem srovnal.Na neděli byla dohodnuta další brigáda na desátou hodinu a to už mělo přijed více lidí.Jelikož jsem ráno nemohl dospat tak jsem na dráhu vyrazil už před šestou ráno.Naštěstí se objekt nachází v dost odlehlém místě a tak jsem se mohl naplno vyřádit se sekačkou.Celé okolí tribuny,přijezdové cesty a depa bylo vysekáno.Nebyla to jednoduchá záležitost jelikož porost nikdo několik měsícu neupravoval.Kolem desáté se začali sjíždět další brigádníci a začlo se pracovat na plno,jen škoda že to nadšení nevydrželo dlouho.Po jedné hodině se všichni začali rozjíždět domů.Už se docela těším až  budu mít chvilku času a půjdu se na dráhu zase odreagovat.

 

 

 

 

      Modelářský den v Pilníkově

20. června 2011

V  neděli  ráno jsem stával s dost velkou obavou  jak to všechno  dopadne. Nejenže počasí bylo nevalné  ale vše jak jsem si  naplánoval nevycházelo. Měl jsem od hasičů slíbený vojenský stan  na sobotní odpoledne a celou neděli. Bohužel ho měl půjčený místní fodbalový klub a hasiči ni ho postavili až v neděli v půl deváté. To byl potom fofr . Vybalit z krabiček plastikové modely opatrně aby se nic nepoškodilo. Kdo tyto modely vlastní ví o čem mluvím. Díky mému kamarádovi  který mi je ochotně zapůjčil. Bylo jich přes padesát kusu bojové techniky, lodí a letadel. Já jsem přidal taky pár kousků,  převážně atomobily.Byly vystaveny i krásné modely tahačů a jeřábů. Počasí vypadalo že se umoudří  a nebude pršet. Další modeláři se sjížděli a já nevěděl kam dřív skočit, jelikož jsem na to byl sám se synem tak to byla docela honička. Další poděkování patří mému kamarádovi Michalu Churavému který přivezl ozvučení a celý den se staral o moderování i o muziku. A co všechno bylo k vidění. Největší nával byl u leteckého simulátoru s velkou obrazovkou.Výstava airsovtových zbraní a příslušenství budila taky velkou pozornost a navíc když si tyto zbraně mohli osobně vyskoušet střelbou do plechovek.RC nodelů bylo vystaveno spousta,mě nejvíc zaujaly funkční modely zemědělské techniky. Vrtulníky, letadla a samozřejmě auta ve všech možných kategoriích je už na takové akci klasika. Auta jezdily na nově vybudované dráze a někdy si to rozdávaly tak jako by se jel rozhodující závod mistrovství republiky. Letadla měly k dispozici fotbalové hřiště. Vše probíhalo v pohodě až na jednu kolizi vrtulníku. Škoda jen že jsem si v tom fofru nevspoměl na foťák a neudělal pár snímků. Díky místnímu kameramanovi máme aspoň male videjko.Akce se zdařila počasí vydrželo a tak bych Vás tímto chtěl pozvat na další modelářskou akci 3. 9. 2011 kterou si obědnali místní zastupitelé kdy v tento čas pořádají akci Den Pilníkova.    www.youtube.com/watch?v=rUtvu13lSy8&feature=player_embedded

 

 

 

      Recenze ANSMANN X4 pro

17. Dubna 2010

 

 

     Stavba modelu buggy ANSMANN X4-Pro

Firma ANSMANN je u široké veřejnosti známá především jako výrobce elektroniky a různého příslušenství jako jsou baterie a jednoduché nabíječky. Pro modeláře se proslavili nevalnou kvalitou RC modelů aut. Zlom nastal až u modelu buggy  X-Pro 2 WD. Asi zřejmě  pochopili že se vyplatí dělat kvalitní modely. Uvedení novinky X4-Pro udělali další skok kupředu. Na  doporučení  některých modelářů jsem se  rozhodl i já ke  koupi této buggyny.  Model  je dodáván v černé kvalitní kartonové krabici a i obal vypadá líbivě. Obsah je ve více sáčcích ale pozor, díly  nejsou  rozděleny podle jednotlivých skupin stavby. Musíte rozdělat více sáčku což je docela nepraktické.  Zůstane několik drobností které se použijí   jinde a to potom přemýšlíte  jestli  jste něco nezapomněli namontovat.  Je dobré postupovat podle obrázkového manuálu. Ke stavbě budete potřebovat běžné nářadí, nic speciálního kromě klíče na utahování spojovaček a táhel řízení. Ten by ale mohl být už ve stavebnici, tak jak to dodávají jiné   renomované firmy. Jelikož je model dodáván jako kit, není součástí RC vybavení a ani pneumatiky s vložkami.  

      Stavbu  jsem   začal prostudováním návodu a rozděláním prvního sáčku. Spodní plato vypadá robustně a zdá  se  že bude  z kvalitního  materiálu.  Výlisek  je  kvalitní až na dost velké otřepy  které  jsou po vyhazovačích-to jsou ty malé kroužky uvnitř plata. Je potřeba odstranit tyto otřepy hlavně na místě kde bude držák motoru a středového diferenciálu. Díly nemusejí dosednout přesně na plato což si ani nedovedu  představit co by to mohlo vést  za následky. Pokud použijete LI-pol   baterie tak je dobré otřepy  odstranit  i  tam, mohli by při otřesech poškodit obaly jednotlivých akumulátorů. Otřepy jsou i na ostatních plastových dílech-hlavně v otvorech a  je dobré jednotlivé komponenty očistit pro přesné slícování dílů. Šrouby jdou šroubovat dost ztuha, je potřeba použít kvalitních imbusů  aby nedošlo ke stržení šestihranu šroubů. Není na závadu proříznout ve všech otvorech závitníkem M3 č.1 závit pro lepší vedení šroubů. Kompletace diferenciálů nečinilo žádné potíže. U prokluzové  spojky jsem musel trochu popřemýšlet, je nutno najít určitý postup aby šlo vše dobře smontovat. Kompletní  zakrytování hlavního převodu se jeví jako dokonale prachotěsné,ale není tomu tak. Mezi kovovím držákem motoru a plastovou skříní prokluzové spojky je z druhé strany naproti motoru mezera asi 0.5 mm a za ložiskem se tam dostane jemný prach. Postupem času se muže utemovat mezi zuby převodového kola což vede v tom lepším případě k těžkému chodu převodu a v tom horším následnému zničení. Dá se tomu předejít tak že při montáži namáznete styčné plochy mezi oběma díly silikonovým tmelem který mezeru dokonale utěsní.  Při montáži předního vrchního plata, se musí dát pozor na utažení šroubů servosaveru a dalšího sloupku řízení. Po přílišném utažení jde se servosaverem jen ztuha otáčet. Sloupky jsou ocelové tak je dobré šrouby zakápnout lepidlem Loctite a nebo podobným  lepidlem a dotáhnout s citem aby šlo se servosaverem otáčet lehce ale bez výrazných vůlí. Montáž přední nápravy je celkem bez problémů. Na zadní se  vyskytl malý zádrhel. Díl který drží osičky zadních ramen nešel vsadit na plato. Je málo místa mezi ramenem a klecí diferenciálu pro nadzvednutí a zasunutí dílu. Vyřeší to až povolení celé klece diferenciálu od plata, tím se vůle zvětšila a díl dosedl na místo. Smontování kovových tlumičů byla hračka. Olejem dodávaný ve stavebnici se naplní tak do dvou třetin. Pístem se párkrát projede nahoru a dolu aby mol vzduch uniknout. Necháme olej v tlumičích odstát až bublinky zmizí, poté je doplníme až po okraj a zašroubujeme čepičku. Přebytečný olej unikne dírkou. Správně naplněný tlumič po stlačení jde lehce a sám se částečně vrací do výchozí polohy. Pokud nejde stlačit na doraz, je naplněný noc, musí se trochu oleje odpustit povolením čepičky a mírného stlačení pístu. Po namontování zadních tlumičů mi nešel levý stlačit na doraz. Bránila tomu poloosa která  narážela  na matku diferenciálu uvnitř unášeče poloosy. Musel  jsem  matku zbrousit na straně mosazného závitu asi o jeden milimetr,aby vznikl prostor pro poloosu. Před lepením pneumatik obrousíme otřepy na vnitřních hranách disků jsou dost ostré, mohlo by při provozu dojít k prodření a následnému roztržení pneumatiky. Po obroušení disky řádně odmastíme. Lepené plochy ještě jemně přebrousíme, spoj bude lépe držet. Pro skušební jízdu jsem model  osadil stejnosměrným motorem a regulátorem. Akumulátory NIMH  3300. Model se chová perfektně, ovládání je bez záludností. Po vyjetí jedny sady baterek jsem musel dotáhnout oba diferenciály-ty si totiž sedly a prokluzovaly oproti středové prokluzové spojce kterou jsem povolil. Po osazení střídavím combem a Lipo akumulátory může  model  konkurovat i podvozkům ve vyšší cenové relaci.

   Několik postřehů závěrem. Model se staví příjemně, plastové díly vypadají že budou z kvalitního materiálu. Chytře jsou vyřešeny plastové kloubky které mají v sobě otvor pro rychlou demontáž ocelových koulí aniž by se musely vycvakávat a tím zvyšování vůlí ale zase na druhou stranu se tímto otvorem budou dostávat nečistoty a tím pádem dojde k vydírání zvětšování vůlí. Docela nepraktické se mi jeví zajištění šestihranných unašečů kol  čepy  které jdou velice tězko zarazit do poloos. Dost velké potíže to bede činit při rozborce. Lépe by bylo  nahradít  je nějakými jinými čepy o menším průmněru.

  TOPlist 
 

 

 

 

 

 

 

Novinky

JEPE racing

10.01.2016 07:43
Nové lexanové karosérie ve výrobě.                               Více v sekci JEPE racing - karoserie